X
X
X
X
X
De geschiedenis van de Centrale
De ACOB is in 1974 gestart op de huidige lokatie op het industrieterrein Looveer in Huissen toen eigendom van aannemersbedrijf Heijting die daarvoor twee asfaltcentrale’s in haar bezit had te weten Over Betuwe in Ressen en Montferland in Zeddam samen waren deze centrale’s goed voor een capaciteit van 85 ton asfalt per uur.
Met de bouw van de Alfelder centrale aan de Looveer met een capaciteit van 120 ton per uur, werden de twee kleinere centrale’s overbodig en gesloopt.
De eerste jaren werd er alleen voor Heijting asfalt gedraaid, maar na mate de markt steeds verder in prijs niveau daalde werd naar een partner gezocht en gevonden in Ballast Nedam die haar asfaltinstallatie in Arnhem saneerde.
Ook Ballast Nedam bleef niet in Huissen, en verkocht haar aandelen.
In de begin jaren was hergebruik van oud asfalt niet van toepassing heel langzaam werd men in Nederland wakker ze zagen de bergen met freesasfalt (oud asfalt) groeien hier moest iets mee worden gedaan.
De eerste recyclingasfalt werd gedraaid met 20% oud asfalt, en werd koud toegevoegd.
Toen dat ingeburgerd was werd de vraag om meer oud asfalt toe te passen steeds groter ook in bestekken werd verplicht gebruik te maken van hogere percentages hergebruik van freesasfalt.
Mede door de vraag om het hergebruik van oud asfalt te verhogen is er toen besloten om te investeren in een aparte droogtrommel, die het nu mogelijk maakt om 50% oud asfalt te hergebruiken in sommige asfaltmengsels.
Ook het besturen van de installatie in de jaren zeventig en de tegenwoordige tijd is een groot verschil vroeger moest je als menger alles zelf bijhouden de tonnen die je draaide gewoon zoveel charges (mengsels) maal de charge grootte en je had weer de tonnage, de vulstof en het bitumen verbruik alles noteren en bijhouden (In drukke tijden niet storen a.u.b.)
In de tijd van nu is alles computer gestuurd, en zie je in een oogopslag alles wat je maar weten wil.
Computer gestuurd werken geeft een constante kwaliteit aan het product.
In 2012 is de toren geheel vervangen, de capaciteit is daarmee toegenomen naar maximaal 180 ton per uur.
Zo rijden wij allemaal op een prima product van A naar Beter.